اكتب ايميلك ليصلك اخر اخبار ونصائح الموقع ولاتنسى تفعيل الرسالة التى تصلك على بريدك الألكترونى

العودة   منتدى أطباء الجلدية > استفسارات فى مصر-بالكويت-بالرياض-جدة-دبى-البحرين-قطر-المغرب-لبنان-الاردن-العراق-سوريا-الامارات-عمان > عيادة العناية بالشعر-هير كلينك
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة

الملاحظات

قديم 11-22-2011, 09:58 PM   رقم المشاركة : [31]
emy
Junior Member

B11 استفسار

طيب ممكن يادكتور لو سمحت تقولى على فيتامين كويس اخدة مع البنتوجار لان انا روحت لاكتر من دكتور وكانوا بيقولولى على لسيونات كتيرة وانا بصراحة زهقت لانها ماعملتش اى حاجة ارجوك يادكتور

emy غير متواجد حالياً  
قديم 11-23-2011, 12:21 AM   رقم المشاركة : [32]
emy
Junior Member

ارجوووووووووووووووووووك يادكتور

emy غير متواجد حالياً  
قديم 11-23-2011, 05:46 AM   رقم المشاركة : [33]
dr.mohamed
عابر سبيل

هنا لا نكتب وصفات
بس لابد من معرفة السبب فى البداية
وهناك
لابد من اخذ الفيتامينات الخاصة بالشعر
الزنك
الحديد
البيويتن
مع البانتوجار
والفيتامينات لا تزيد عن ثلاثة اشهر
الحديد قديسبب امساك بعض الشىء

الى جانب الحركة الجيدة والتغذية الطبيعية
وضع زيت لا يزيد اكثر من مرتين على الشعر
وممنوعالعصبية الزائدة
ممنوع الفرد او الصبغات
الاستحمام بماء دافىء
وعدم استخدام الاستشوار
واستخدام الفوطة لتنشيف الشعر عن طريق الطبطبة وليس بفرك الشعر بشدة
استخدام مشط خشبى وتسريح الشعر برفق ولا تحتكى بالفروة الراس
تقليل الكمبيوتر
منع ربط الشعر بطرق الفيونكاتاو غيرها لانه كده ممكن يكون سبب التساقط من الاجناب

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية
موقع أطباء الجلدية لا يشكل بديلاً عن الاستشارة الطبية الاختصاصية

شاهد الشكل الجديد للموقع
dr.mohamed غير متواجد حالياً  
قديم 04-06-2012, 03:06 AM   رقم المشاركة : [34]
د.ام زينب
Junior Member

هل صحيح الحبوب دى بتحفز نمو الشعر فى باقى الجسم؟

د.ام زينب غير متواجد حالياً  
قديم 04-06-2012, 05:26 PM   رقم المشاركة : [35]
dr.mohamed
عابر سبيل

اى اقراص تؤخذ للفم فى الغالب تتوزع على جميع اعضاء الجسم وهنا الفيتامينات دي ليست لشعر الراس فقط حيث انها غير موضعية
فتفيد كل مناطق الشعر وكمان الجسم بصفة عامة

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 05-14-2012, 08:15 PM   رقم المشاركة : [36]
dal3 el 2mar
Junior Member

دكتور من وانا طفله وانا ضعيفه وعندي انيما الي جانب ان بتعالج من الحساسيه من وانا طفله وطبعا خدت مضادات حيويه كتير .. فكان شعري الي حد ما خفيف بس مش اوي وهو كمان ناعم .. من فترة 4 او 5 سنين حاسيت ان شعري بدا بالتساقط اكتر وكان الوقت ده كنت باخد مضادات حيويه للجيوب الانفيه باستمرار فاحسيت انه بسببها .. روحت لدكتورة كتبتلي علي بنتاجور وشامبو لتساقط الشعر (مش فاكرة اسمه) وكنت باخد معاهم بريجفيث زنك لان عرفت ان الزنك مهم لشعر الي جانب انه في حديد وفيتامينات ومعادن .. فكنت بستخدمه كمان كعلاج لانيما والضعف الي عندي .. استمريت علي العلاج شهرين وجاب نتيجه كويسه جداجدا لشعري ولصحتي بشكل عام .. لكن مش كملت فترة العلاج ورجعت تعبت واخدت مضادات حيويه تاني الي جانب ان في دكتور اداني حقنه كورتيزون عشان حساسيه الانف .. الي جانب ان مريت بسنه كان عندي ارتجاع مرئ والتهاب في المعده فصحتي ادهورت اكتر وخسيت تقريبا 12 كيلو من وزني.. رجع شعري يوقع تاني واكتر من الاول لدرجه ان ممكن فروة راسي باينه من ادام .. انا دلوقت الحمد لله اتحسنت كتير .. من شهرين مشيت علي كورس تغذيه من خضروات وفاكهه الي جانب فاتح شهيه ومعاه بريجفيت زنك .. اتحسنت كتير ووزني رجع زاد وحاسه بتحسن بسيط كمان في شعري .. انا مستنيه ان شاء الله اتم 3 شهور في علاج بريجفيت زنك .. وابدا ان استخدم مع بريجفيت بنتاجور .. بس انا قريت من حضرتك ان الزنك كتره ممكن يوقع الشعر .. لكن ميزته بريجفيت زنك انه في حديد بنسبه كويسه مش تسبب امساك .. ده غير ان في فيتامينات ومعادن كويسه جدا .. حضرتك تنصحني بايه استمر علي الزنك ولا اوقفه .. انا عمري ماصبغت شعري .. ونوع شعري ناعم .. ووزني 59 وطولي 165 ومش متجوزة وسني 26 سنه والدورة الحمد لله بتيجي مظبوطه ومش بشتغل طول الوقت في البيت دايما

dal3 el 2mar غير متواجد حالياً  
قديم 05-15-2012, 03:43 AM   رقم المشاركة : [37]
dr.mohamed
عابر سبيل

انا كنت اقصد لا يجوز تجاوز الفترة اللى هى ثلاث شهور ودى فترة متفق عليها
لانه اى فيتامينات لها اضرار جانبية عند زيادتها وكل يوم فى جديد فى الطب والتجربة
فلما يكون هناك بعض الفيتامينات زيادتها عن المسموح به توقع الشعر وطبعا ليس عند الكل لانه الموضوع يحتاج شرح طويل شوية
فبنتجنب اى زيادة لاى انواع اخرى
الا اذا كانت الفيتامينات علاج اساسي
زى انواع الانيميا اللى بالجسم هنا يكون الفيتامين علاج اساسيى ويوقف بمعرفة طبيب
ههو التغية الجيدة والحركة الجيدة هى الحل الافضل بعد كورس الفيتامينات

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 08-01-2013, 03:28 PM   رقم المشاركة : [38]
هبه اسامه
Junior Member

السلام عليكم انا عندى مشكله فى شعرى شعرى يتساقط ويقع وجاف جدااااااااااا وبيتقصف وخفيف جداااااااا من مقدمة الرأس انا اصلا عندى نسبة انيميا هل ينفع انى استعمل البانتوجار المستورد انا عمرى 21 سنه وزنى 52 وطولى 160 ممكن تفيدونى انا فرحى بعد 4 شهور ومش عرفه اعمل اى

هبه اسامه غير متواجد حالياً  
قديم 08-01-2013, 03:38 PM   رقم المشاركة : [39]
هبه اسامه
Junior Member

السلام عليكم انا عندى مشكله فى شعرى شعرى يتساقط ويقع وجاف جدااااااااااا وبيتقصف وخفيف جداااااااا من مقدمة الرأس انا اصلا عندى نسبة انيميا هل ينفع انى استعمل البانتوجار المستورد انا عمرى 21 سنه وزنى 52 وطولى 160 ممكن تفيدونى انا فرحى بعد 4 شهور ومش عرفه اعمل اى

قديم 08-01-2013, 03:39 PM   رقم المشاركة : [40]
هبه اسامه
Junior Member

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه اسامه مشاهدة المشاركة
ياررررررررررررررريت تفيدونىىىىىىىىىىى