اكتب ايميلك ليصلك اخر اخبار ونصائح الموقع ولاتنسى تفعيل الرسالة التى تصلك على بريدك الألكترونى

العودة   منتدى أطباء الجلدية > :: أقسام الأطباء مصر - العرب (السعودية-العراق-سوريا-ليبيا-الاردن-الشارقة-ابوظبى) > صحة مصر (منتدى الصحه-عناوين-مراكز-معاهد-تدريب-مسابقة)
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة

الملاحظات

قديم 07-11-2011, 06:48 PM
قطقوطه مصريه قطقوطه مصريه غير متواجد حالياً
Member

افتراضي سؤال عن اجازه رعايه الوالدين؟

السلام عليكم

انا والدى اصيب بجلطه فى القلب من شهر تقريبا والحمد لله حالته مستقره دلوقتى وهو محتاج رعايه دلوقتى وانا اجبت تقرير طبى بيقول انه محتاج رعايه مستمره
انا عدى عليا اكتر ممن سنه فى النيابه ولما قدمت طلب انقل نيابتى لمديريه القاهره علشان اكون جنب والدىالمدير رفض وقال حاجه العمل لا تسمح وانسي خالص انى اوافق لك على اجازه

فانا لاقيت هنا موضوع عن اجازه رعايه الوالدين وان الطلب بقدمه لمدير الوحده فى مكان تكليفى الاصلى يعنى مدير المستشفى مش ليه دعوه

انا كنت عاوزه بس اعرف ايه الورق المطلوب انا معايا تقرير طبى ومختوم وكل حاجه ولما رحت الشئون الاجتماعيه اعمل بحث اجتماعى قالولى شوفى انتى عاوزه نكتب لك ايه بالظبط ( بصراحه انا مش عارفه هو المفروض يكتبوا ايه فى البحث الاجتماعى ده حد عارف ياريت يقولى ؟؟) وهلى فى ورق تانى مطلوب غير انى اخد البحث والتقرير واقدم طلب فى الوحده بتاعى ؟؟ وهل فعلا مدير المستشفى مش يقدر يوقف لى موضوع الاجازه ده وياريت صيغه الطلب ؟؟ وهل بعد كده انا لما اخلص الاجازه بتوزع من اول وجديد ؟؟

وانا مقدمه فى الترشيح الوزارى دلوقتى هل لو اخدت اجازه ده فيه مشكله فى التسجيل ؟؟

معلش اسئلتى كتير بس الموضوع مهم جدا ليا وانا واثقه ان الناس هنا هيساعدونى وجزاكم الله كل خير

قديم 07-11-2011, 07:27 PM   رقم المشاركة : [2]
د.اسما
Senior Member

salamo 3aleikom ya doctora
ana 3andy egaba 3ala ba3d elas2ela bta3tek
enty fel ba7s elegtema3y ;lazem tesbety enek elwaheeda f re3ayet elwaled w en mafesh gherek
sanyan modeer elmostashfa mn 7a2o eno ytlob menek elgha2 elnyaba welrogo3 tany l makan 3amalek elasly w fel 7ala dy terga3y henak nayeb bardo w leky sama7 sanaten agaza bdon moratab lay sabab w ba3daha law gadedty elagaza hatafkedy elnyaba w terga3y takleef tany w tetwaza3y mn geded tansek
ama ***nesba leltasgeel maynfa3sh tsagely wenty f agaza fa lazem tosbory l7ad mate2baly f gam3a ***sagely rasmy w tedfa3y elmasaref w ba3daha takhdy agaza fel khabasa
wana ta7t amrek f ay so2al wallaho a3lam
yarab akon fedtek

د.اسما غير متواجد حالياً  
قديم 07-12-2011, 12:19 AM   رقم المشاركة : [3]
dr.mohamed
عابر سبيل

الف سلامة على الوالد دكتورة
دلوقتى الدكتور اسما مشكورة ردت لعى المعظم

احب اتكلم برده بس بالحروف العربية لانى لم استوعب كتير من السابق
بالنسبة للشئون الاجتماعية بتكتبى انه الوالد مصاب بكذا وكبر السن وكذا وده طبيعى
والعلاج يتطلب كذا ولمدد كذا ومن يرعاه حيث كبر السن

وبالنسبة لازم تكونى الكبيرة او العائلة الوحيدة او الاكبر مسافر او متزوج

بالنسبة للاجازة
انت بتقدمى الطلب لمدير المستشفى ومش فاكر انه تقدميه لنفس مديريتك دى

بس دلوقتى لا يجرؤ اى مدير فى مصر يرفض طلبك
لسببين اولا
انه قرار رئيس الوازراء بتسهيل الاجازات
لانك لا تحصلى على مرتبك وكمان بتدفعى تأمينات

قدمى الطب له سواء باجازة رعاية والد او اجازة بدون مرتب

لازم تقدميه وخليه يكتب الرفض وليس شفهيا

ولو رفض قدمى بلاغ فى النيابة الادارية
لانه هو اللى هيثبت حاجة العمل
وطبعا توزيعات الاطباء بيكونوا بالمزاج وهو اللى هيتأذى فيها كمان لانك والدك مريض

او لو العملية بالنسبة ليك بعد اول محاولة

بلغى مرضى وخلاص ومش مهم المرتب وتبقى جنب الوالد وخاصة اول 3 شهور مهمين جدا فى حالة والدك
وربنا يعافيه
وابقى طمنينا دكتورة
وشكرا دكتورة اسما على المساعدة

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية
موقع أطباء الجلدية لا يشكل بديلاً عن الاستشارة الطبية الاختصاصية

شاهد الشكل الجديد للموقع
dr.mohamed غير متواجد حالياً  
قديم 07-12-2011, 07:08 PM   رقم المشاركة : [4]
د.اسما
Senior Member

العفو يا دمحمد و اسفة على موضوع الحروف الانجليزى بس النسخة بتاعة الويندوز اللى على كمبىوتر الشغل عربى بس اللى على اللاب توب بتاعى مفيهاش عربى
وياريت تبقى تطمنينا يا دكتورة على الوالد ولو احتجتى اى حاجة انا نازلة مصر قريب قوليلى لو فى ادوية مش متوفرة انا ممكن اجيبهالك معاىا
ربنا يعافى الجميع

د.اسما غير متواجد حالياً  
قديم 07-12-2011, 08:56 PM   رقم المشاركة : [5]
قطقوطه مصريه
Member

جزاكم الله كل خير يارب ومتشكره جدا جدا على اهتمامكم وردكم عليا انا ان شاء الله هقدم الطلب وربنا يقدم اللى فيه الخير.

قطقوطه مصريه غير متواجد حالياً  
قديم 07-08-2012, 04:38 PM   رقم المشاركة : [6]
همسة امل
Junior Member

ممكن اعرف انتي عملتي ايه عشان انا عايزة اقدم على اجازة رعاية والد؟؟

همسة امل غير متواجد حالياً