العودة   منتدى أطباء الجلدية > اطباء مصر -تسجيل الدراسات العليا > الزمالة المصرية-البريطانية-البورد العربى

الملاحظات

قديم 10-25-2011, 09:50 PM   رقم المشاركة : [11]
رنا
Junior Member

وده اللينك

رنا غير متواجد حالياً  
قديم 10-26-2011, 12:23 AM   رقم المشاركة : [12]
dr.mohamed
عابر سبيل

قبل اخذ اى دبلومة جلدية او مقيم جلدية لابد من مراجعة التصنيف الخاص بها
لانها قد تكون بلا فائدة
وهحاول اشوف الحاجت الاجنبية تانى المعترف بيها فى الدول العربية علشان الكل يستفيد

التوقيع: الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية
موقع أطباء الجلدية لا يشكل بديلاً عن الاستشارة الطبية الاختصاصية

قم بزيارة الشكل الجديد لمجلة الموقع من خلال الرابط التالى

dr.mohamed غير متواجد حالياً  
قديم 01-25-2013, 12:31 PM   رقم المشاركة : [13]
Dr.rosa
Junior Member

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed مشاهدة المشاركة
قبل اخذ اى دبلومة جلدية او مقيم جلدية لابد من مراجعة التصنيف الخاص بها
لانها قد تكون بلا فائدة
وهحاول اشوف الحاجت الاجنبية تانى المعترف بيها فى الدول العربية علشان الكل يستفيد
كيف اعرف التصنيف ؟

Dr.rosa غير متواجد حالياً  
قديم 07-31-2013, 04:21 AM   رقم المشاركة : [14]
nawar
Member

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed مشاهدة المشاركة
احب اضيف انه المانيا تكسب ثانيا لانهها مليئة بالمنح الاجنبية
كمان مفيش معادلة للشهادة يعنى مجرد مصاريفك لمدة سنة وكورس المانى فى مركز معتمد للسفارة الالمانية وكمان مراسلة الاقسام زى الدكتور مروان ماقال بالضبط
استراليا حلوة برده جدا بس مصاريف المعيشة نار
هى بتحتاج معادلة بس مفيش امتحان عملى يعنى نظرى بس
علشان هم هناك بيسمحوا بكده لتخصص الجلدية انه يعمل فى العيادات الخارجية ودى ميزة فى حد ذاتها
بس لو عايز هجرة ممكن كندا افضل حاليا واحدة للهجرة
بالتوفيق دكتور
دكتور محمد يعني انا لوخدت زمالة مصرية ف الجلد اقدر اشتغل فيها باستراليا وكندا مجرد امتحن الايلتس؟طب واية فرص التخصص هناك في كندا او استراليا؟ هل المقعد مجاني زي المانيا
خالص شكري يادكتور

nawar غير متواجد حالياً  
قديم 08-05-2013, 10:26 PM   رقم المشاركة : [15]
dr.mohamed
عابر سبيل

الجلدية للاسف من الحاجات القوية جدا بره ومطلوبة وتعتبر من المستوى الاول
والعدد بيكون للاماكن فى اى دولة فى العالم قليل جدا
استراليا كنت اسمع بيشتغل فى عيادات خارجية هناك بس لا تحتاج الى امتحان عملى
كندا لا اعرف الصراحة لانه مواضيع الزمالات مشوار متعب جدا وليس له طال كبير كما يعتقد البعض

التوقيع: الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية

قديم 10-12-2016, 10:47 PM   رقم المشاركة : [16]
Somayya
Junior Member

طيب انا عايزة اخد تخصص الجلدية من المانيا .معايا بس البكالوريوس..ايه المطلوب بقى..وكمان هل هيحق ليا اعمل هناك بعد مخلص...ياريت اللى عنده تفاصيل يفيدنى

Somayya غير متواجد حالياً  
قديم 03-16-2017, 01:16 PM   رقم المشاركة : [17]
dr.mohamed
عابر سبيل

قبل كل شىء لابد من دراسة اللغة الالمانية على الاقل b1 ثم الافضل b2 ,وتمشي مشوار المانيا بخطواته,

قديم 11-30-2017, 12:49 AM   رقم المشاركة : [18]
Dr.T
Junior Member

السلام عليكم ,,, ارجو الافادة ,,, انا طبيبة امراض جلدية مصرية و حاصلة على الماجيستير 2014 و سافرت الى السعودية مباشرة بعد الماجيستير و حصلت على تصنيف طبيب مقيم لكنى لم اعمل حتى الان لظروف عائلية ,,, هل من الممكن الحصول على دبلومة ليزر هنا فى السعودية علما بانى مقيمة بالمنطقة الشرقية ,,, او حتى ممكن اسجل دكتوراه ,,, او ممكن احصل على اى شهادة فى تخصصى حرصا على عدم ضياع سنين اقامتى بالسعودية بلا اى فائدة ,,, و شكرا

Dr.T غير متواجد حالياً