اكتب ايميلك ليصلك اخر اخبار ونصائح الموقع ولاتنسى تفعيل الرسالة التى تصلك على بريدك الألكترونى

العودة   منتدى أطباء الجلدية > استفسارات فى مصر-بالكويت-بالرياض-جدة-دبى-البحرين-قطر-المغرب-لبنان-الاردن-العراق-سوريا-الامارات-عمان > حبوب الشباب
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة

الملاحظات

قديم 05-23-2013, 01:01 PM   رقم المشاركة : [141]
غير مسجل
Guest

افتراضي استفسار

دكتور كان عندى استفسار انا عندى 22 سنة وعندى حبوب صغيرة بس كتير فى وجهى وعندى فى ظهرى وايدى وكنت بتعالج عند دكتور من اقل من سنة وكتبلى نت لوك 20 ومشانى علية حبة يوم ويوم وبعد كده 3 مرات فى الاسبوع وفى الاخر مرتين اسبوعيا ووقفت من 3/31 وكان وشى مافهوش حبوب خالص بس بعد ماوقف الحبوب بدات تظهر بطريقة اكتر بكتير من الاول فروحت لدكتور قريبى قالى ان استخدام النت لوك بالطريقة الاولى كان خطا وقالى انى ارجع استخدم النت لوك 20 كل يوم لمدة اسبوعين وبعد كدة استخدم نت لوك 40 لمدة شهر كل يوم وبعد كده هيحدد اعمل اية تانى وقالى ان كورس النت لوك بياخد من 4 شهور الى 5 شهور بس انا قلقانة لان الروشتة بتاعت النت لوك بيبقى مكتوب فيها اضرار كتير وخايفة ارجعلة تانى يضرنى او حتى لما اوقفة ترجع الحبوب تانى وتبقى اكتر من الاول فياريت يا دكتور تفيدنى لانى تعبت من علاج الحبوب لانى كل ما اوقف العلاج ارجع تانى وكانى معملتش حاجة

قديم 05-26-2013, 09:36 AM   رقم المشاركة : [142]
dr.mohamed
عابر سبيل

الحبوب تختفى نهائيا بالمعنى المعروف
مع التغيرات الشهرية اللى بتحصل وتغيير فى الهرمونات مؤقت بيظهر بعضها
الحبوب فى الغالب بتتوقف بشكل كبير عند 25 سنة
والعلاج ليس نت لوك فقط هناك الكثير من الادوية البسيطة تعطى نتائج كويسة جدا
استخدام النت لوك حسب رؤية الطبيب
هناك شىء مشترك للجميع ولكن كل حالة تختلف ظروفها

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية
موقع أطباء الجلدية لا يشكل بديلاً عن الاستشارة الطبية الاختصاصية

شاهد الشكل الجديد للموقع
dr.mohamed غير متواجد حالياً  
قديم 07-05-2013, 03:28 PM   رقم المشاركة : [143]
noormagdy
Junior Member

Oo5o0000

سلام عليكم
دكتور انا عندي 26 سنة الا شهرين وزني من 4 شهور كان 62 وطولي 163كانت بشرتي دهنيه وفيها حبوب كتير جدا وبتزيد ف وقت البريود ودهون تحت الجلد وبقع من الشمس لان بشرتي كمان حساسة وكمان في ظهري ورحت للدكتور كتبلي علي نت لوك 20 كبسولة مرتين يوميا لمده شهر وماقلش استمر عليه لامتي بعد الشهر ده ...يعني ف اليوم (40مجم) ومطلبش مني تحليل قبلي لكن طلب تحليل لحاجات من ضمنها كوليسترول وانزيم الانين خاص بالكبد "بعد شهر من العلاج
علما اني قبل ما اروح اكشف من 5 شهور كنت عامله تحاليل كثير من ضمنها وظائف كبد وكلي وكانت كويسة بس الدكتور ماشفهاش..وكتبلي علي كريم لحب الشباب اسمه "أكرتين 0.05" وصابونه "tri tect" وفيتامين سي فوار "فيتاسيد " 2حبة في اليوم لمده 12 يوم.. وقالي احتمال نعمل بعد كده جلسات "ميزوثيرابي" لنضارة البشرة اكتر.

سؤالي انا الان بقالي خمس ايام باخد نت لوك 40 يوميا يعني 10 اقراص حاسه بجفاف البشرة والشفاه وعارفه ان ده عرض وارد وحصل هو واضطراب المزاج بالفعل... لكن بحثت عنه لقيت انه بيرفع من انزيمات الكبد كمان حسيت اني مرهقه شوية وان وزني زاد زياده قليلة كأنه منفوخ خاصه منطقه الارداف والبطن ومزاجي مش حلو من وقت لاخر..واحيانا صداع خفيف بيجي زي نبضات وبتروح علما اني من 8 شهور كنت اعاني من ضعف عام بسبب مرضي بنزلة شعبيه واخدت ادوية ومضادات حيوية مكثفه فاثرت علي مما كنت لا استطيع التنفس بعمق والان شعرت بالارهاق مرة اخري ومن وقت لاخر اشعر بكتمة ولا استطيع اخذ نفس عميق الا بعد فترات فهل هذا بسبب النت لوك مما يستدعي توقف العلاج ؟؟
حيث انني اخشي ان تزيد الاعراض خصوصا اني موسوسه شوية ف موضوع الادوية وزاد خوفي بعد قراءه النشرة حيث تأتي علي بالي بين كل فترة والتانيه توهمات بالاصابه بالعمي او سكتات دماغيه او صعوبة التنفس....الخ من الاعراض المذكورة

بعد خمسة ايام بالفعل اشعر بتحسن لون بشرتي وخفت البقع وقلت الحبوب والجفاف موجود لا بأس به الا اني خايفه اعالج بشرتي واسبب مشكلات عضوية اخري
انا بطبيعه حياتي منتظمه في طعامي لا اتناول المقليات ونادرا جدا بفضل الله ما اتناول ابسط الادوية واحرص علي تناول الخضر والفاكهه يوميا وشرب الماء وكنت امارس الرياضه باستمرار ولكن الان وقفتها خوفا من زياده الارهاق وسوء التنفس ولكن اتحرك بشكل عادي بالمنزل والان اصبحت دقيقه اكثر من الاول ف اختيار طعامي اصبحت اقرب لان اكون نباتية لاني اعرف ان الدواء جعل الكوليسترول عندي مرتفع والانزيمات
فماذا افعل للتغلب اكثر من ذلك علي اعراض النت لوك "خاصة التنفس بصعوبة اذا كان ناتج عنه "والشعور بالاطمئنان من ناحيته حتي تمضي مدة الشهر ؟؟
ملحوظة: انا بأخذ كبسولة كل 12 ساعه ..ما هي اقل عدد الساعات الممكنه بين الكبسولة والاخري لتلافي الاعراض الجانبية حتي استطيع تناوله في رمضان في الفطار والسحور ؟؟
كل عام وانتم بخير ..واسفة علي الاطاله وانتظر رد حضرتك

noormagdy غير متواجد حالياً  
قديم 07-06-2013, 03:41 AM   رقم المشاركة : [144]
محتاره
Junior Member

لو سمحت يادكتور انا هعمل جلسه بجهاز ليزر اسمه الفراكشنال لازاله اثار حب الشباب اعرف منيني ان الجهاز دا نوعه كويسه انا سمعت لو مش كويس بتبقي النتائج مش مرضيه

محتاره غير متواجد حالياً  
قديم 07-10-2013, 02:03 PM   رقم المشاركة : [145]
dr.mohamed
عابر سبيل

اقتباس:
دكتور انا عندي 26 سنة الا شهرين وزني من 4 شهور كان 62 وطولي 163كانت بشرتي دهنيه وفيها حبوب كتير جدا وبتزيد ف وقت البريود ودهون تحت الجلد وبقع من الشمس لان
حضرتك مرة واحدة فى رمضان من القرص 20 كافية لانه انت اساسا لا يوجد زيادة فى الدهون فى الترة دى فى رمضان وممكن رتاجعى الطبيب ايضا لكن اتكلم بصفة عامة
الخضروات فى رمضان تفيدك فى حماية البشرة ليكى

الفترة شهر كويسة والطبيب اعطاها لانه يرى انه مناسبة للحالة وليس شرطا انه انت تاخدى كورس الروكتان او النت لوك لمدة ثلاثة شهور
هو حسب كل حالة
التخلص من الاعراض الحركة الجيدة
الاكل الجيد من الخضروات والفواكه
وانت غالبا تقومى بها
ان شعرتى بشىء اكبر اوقفى وراجعى الطبيب

التوقيع:

الموقع يقدم تعريف بسيط خاص بالامراض الجلدية ولايغنى عن استشارة طبيبك (اذا كنت تعانى من مرض جلدى اذهب الى اقرب طبيب جلدية) ولا نقوم بكتابة روشتات علاج او وصفات ادوية

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 07-10-2013, 02:04 PM   رقم المشاركة : [146]
dr.mohamed
عابر سبيل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محتاره مشاهدة المشاركة
لو سمحت يادكتور انا هعمل جلسه بجهاز ليزر اسمه الفراكشنال لازاله اثار حب الشباب اعرف منيني ان الجهاز دا نوعه كويسه انا سمعت لو مش كويس بتبقي النتائج مش مرضيه
مادام الطبيب ثقة ليكى خلاص ومعروف

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 07-27-2013, 06:23 AM   رقم المشاركة : [147]
غير مسجل
Guest

يا دوكتور انا عندي 21 سنه وعندي حبوب من 9 سنين تقريبا
اخدت نت لوك 40 من 4 سنين تقريبا لمدة 6 شهور والحبوب كانت اختفت واثارها كمان بس انا وقفت الكورس لوحدي
وبعدها بسنتين تقريبا الحبوب بدأت ترجع تاني روحت لدكتوره كتبتلي اكني مايسين وفوسيكورت ولما كورس العلاج كان بيخلص الحبوب كانت بتطلع تاني ووقفت العلاج فتره لاني كنت فقدت الامل
لكن من شهر تقريبا الحبوب زادت جداااا علشان توتر الامتحانات كمان وروحت ل دكتور تاني قالي الحله سيفير جدا والحبوب كانت مكلكعه تحت الجلد ولونها احمر وبتطلع pus لوحدها
هو كتبلي نت لوك 20 مرتين في اليوم و sebium al وصابونه طبيه
انا باخد الحبوب من 12 يوم تقريبا بس الحبوب زادت جدااااا وبقت بتعمل رؤس بيضاء في النحيه اليمين والشمال من وشي جنب الدقن والفم وكمان في رؤوس سودا
انا عايزه اعرف لو سمحت الحبوب اللي بتطلع دي ممكن تقل امتى لانها مسببالي ألم فظيع وكمان شكلها وحش اوي.

قديم 07-30-2013, 02:17 AM   رقم المشاركة : [148]
dr.mohamed
عابر سبيل

خلى الطبيب يضيف شىء زى الكليندامسين لوسون او الاريثروميسين لوسيون علشان تنشف الحبوب
وتساعد فى العلاج لانه الاستجابة للاقراص من شخص لاخر بتختلف

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع
قديم 08-09-2013, 02:00 AM   رقم المشاركة : [149]
ayaa
Junior Member

لو سمحت انا عندي 20 سنه و عندي حبوب بس مش كتيره اوووي المشكله عندي مش ف الحبوب المشكله انها بتعملي حفر كنت روحت لدكتور وكتبلي علي نت لوك 40 يوميل لمده 5 شهور عشان لازم اطمن من عدم ظهور الحبوب مره اخري قبل ما اعالج الحفر السؤال هنا انا الدوا جاب معايا نتيجه ممتازه من اول اسبوعين وانا باخده لمده شهرين لحد دلوقتي ممكن اوقفه ولا غلط و بقالي اسبوعين مطلعليش حبوب خالص ولا لازم اخلص الجرعه ؟

ayaa غير متواجد حالياً  
قديم 08-17-2013, 08:27 PM   رقم المشاركة : [150]
dr.mohamed
عابر سبيل

حاولى تراجعى الطبيب
والافضل اتمام الكورس وانت ذكرتى شهرين وهى وقت كويس جدا
راجعى الطبيب لانه ممكن يوقفه خالص بسهولة لانه اكثرمن ثلاثة شهور لابد لابد من مراجعة الطبيب
لانه له اضرار بالفترات الطويلة
والحمد لله مادام العلاج جيد ليه الاستمرار

التوقيع:

شاهد الشكل الجديد للموقع